Wiadomości

Dodane

25

lut

7. Festiwal Muzyki Ludowej i Tradycyjnej Ethniesy

Na przełomie zimy i wiosny zapraszamy Was do spotkania z obrzędem, rytuałem, ceremonią: Festiwal Ethniesy.

Po raz siódmy dokonamy wspólnie przemiany chłodnego w ciepłe, cichego w głośne, martwego w żywe. Powitamy wiosnę śpiewem. W tym roku pieśń będzie najważniejsza. Słowo, tekst i historia. Przekazywana z ust do ust, z prababki na babkę itd. Co zostało? Co jest w nas? O czym nie wiemy? Ethniesy to okazja do odkrycia tego, co w nas nieodkryte. Przygotuje nas do tego Adam Strug, z którym będziemy codziennie spotykać się podczas warsztatów śpiewaczych. Wspomogą i zaczarują zespoły, które usłyszymy w takiej kolejności: Kust, Babadag, KAKOFOnikt i chór Canto Cantare, WoWaKin Trio, Janusz Prusinowski Kompania, Gulaza, Kapela Timingeriu i 5’nizza. Zaprosimy Was na niezwykły warsztat inspirowany książką „Etnogadki, opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach”. Wraz z autorką Moniką Michaluk będziemy wspólnie odkrywać tajemnice natury, poznamy źródła tradycji i tajemnice naszych przodków. Zatańczymy Mazurka z Piotrem i Bogumiłą Zgorzelskimi. Zobaczymy Mistrza Manole, spektakl, rumuńską legendę.

Zapraszamy Was do nas na te cztery dni doskonałej zabawy, nauki, refleksji. Bądźcie z nami.

4 marca, czwartek, godz. 18.00, foyer MCK

Wystawa plakatów Hanny Cieślak

Hanna Cieślak jest absolwentką malarstwa na ASP w Gdańsku. Od wielu lat zajmuje się grafiką i ilustracją, tworząc oprawę wydawnictw i wydarzeń muzycznych. Jej tajemniczy i organiczny styl można spotkać na okładkach m.in. takich wydawnictw jak płyta duetu Zimpel/Ziołek, Resina, Michał Biela Solo. Hanna Cieślak jest również cenioną autorką plakatów koncertowych. Robiła plakaty dla takich artystów jak Son Lux, Colin Stetson, Syny, Tops, Smolik//Kev Fox czy Księżyc. Od 2015 współpracuje z Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy, tworząc oprawę graficzną na festiwal Ethniesy.

14 marca, czwartek, godz. 19.00, sala kinowo-widowiskowa MCK

Kust

Kust, czyli krzak, to poleski obrzęd, podczas którego kobiety przebierają dziewczynkę za krzak, stosując liście klonu, brzeziny, tataraku, i prowadzą ją po wsi, śpiewając. Muzyka zespołu oparta jest na słowiańskich pieśniach obrzędowych, głównie rejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych na terenie Dolnego Śląska, Łęczyckiego czy Polesia Ukraińskiego. Wiernie z tradycją wykonywane są pieśni okolicznościowe z roku kalendarzowego, jak i z rytuałów rodzinnych – weselne, pogrzebowe, wiosenne, przesilenia letniego, żniwne czy kolędy zimowe. W skład zespołu wchodzą: Joanna Skowrońska, Marta Derejczyk, Joanna Gancarczyk – od lat śpiewają pieśni tradycyjne, prowadzą badania terenowe oraz udzielają się w projektach społecznych związanych z muzyką tradycyjną. Śpiewu uczą się od mistrzyń na wsi. Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński to muzycy takich grup jak HATI, Alameda Duo, 3, 4, 5, T’ien Lai, Mammoth Ulthana, Javva, Innercity Ensemble. Obaj należą do kolektywu Milieu l’Acéphale. Towarzyszyć im będzie gitarzysta Tadeusz Skowroński.

Babadag

Babadag to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją niekojarzone. Efekt to muzyka „organiczna”. Piosenki, gdzie stare zrasta się z nowym, a to, co brzmi jak stare, często tak naprawdę jest nowe i vice versa. W 2019 Babadag powraca z nową płytą i w nowym składzie – nieco zaskakującym, i nieco oszałamiającym swym rozmachem. Ola Bilińska zaprosiła do współpracy trzech muzyków z Warszawy oraz trzy wokalistki z Wilna. Utwory na płycie „Šulinys//Studnia” to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej otaczającej nas rzeczywistości. Wyrosła z potrzeby bycia częścią tradycji i częścią przyrody oraz podskórnego uczucia, że natura nie jest tym, czym się wydaje. Babadag to: Ola Bilińska – głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper; Dominyka Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia; Lauksmina Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia, kankles; Raminta Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia; Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon; Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno; Igor Nikiforow – głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon.

kakofoNIKT i Chór WSJO Canto-Cantare

Zespół kakofoNIKT od 12 lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. Tym razem, dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina, w listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996, a od 2016 pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic), by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne.

15 marca, piątek, godz. 19.00, sala kinowo-widowiskowa MCK

WoWaKin Trio

Trio WoWaKin powstało w 2016. Specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starszego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc, a zarazem uwodząc publiczność naturalnością i szczerością przekazu. Muzyka WoWaKin trio ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego „wirowania” w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków. W skład zespołu wchodzą: Mateusz Wachowiak, Paula Kinaszewska i Bartłomiej Woźniak.

Janusz Prusinowski Kompania – „Po śladach”

Podążając śladami wiejskich muzykantów, odkrywamy nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy – muzyczne i ludzkie. Bywa, że zataczamy w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkraczamy w obszary całkiem nieznane, a niekiedy odnajdujemy w nich coś niezwykle osobistego. Na płycie „Po śladach” znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki, jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Mam nadzieję, że ta publikacja – tak jak zdjęcie z podróży – odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła nas fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności. Muzycy: Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia, cymbały, kontrabas, basy; Michał Żak – flet drewniany, szałamaja, klarnet, saksofon, basy, śpiew; Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, śpiew; Szczepan Pospieszalski – trąbka, basy, śpiew; gościnnie: Wojciech Pulcyn – kontrabas.

Gulaza

Przekraczanie granic etnicznych i muzycznych to druga natura grupy Gulaza. Gulaza ożywia i reinterpretuje starodawne żydowsko-jemeńskie pieśni kobiet, stosując elementy rytualne i teatralne i zapewniając publiczności zjawiskowe doświadczenie muzyczno-wizualne. Igal Gulaza Mizrahi, którego ojciec miał jemeńskie korzenie, dorastał w sąsiedztwie imigrantów z Jemenu. Od najmłodszych lat ulegał więc wpływom tradycji jemeńskich, otoczony fascynującym światem jemeńskich kobiet. Czerpiąc z tego dziedzictwa, badał tradycyjne pieśni i teksty opisujące życie na marginesie społeczności. Zbierał utwory i baśnie, które poznał w dzieciństwie, dzięki spotkaniom, czy uczestnicząc w obrzędach związanych z cyklami życia. Narodziła się w nim potrzeba twórczej odpowiedzi na zbyt długo bagatelizowaną tradycję muzyczną jemeńskich Żydów i zadbania o to, by była ona dla świata słyszalna. Mistyczne teksty od wieków przekazywane z pokolenia na pokolenie, córkom przez matki, doczekały się współczesnej interpretacji w towarzystwie niezapomnianego instrumentarium.

15 marca, piątek, po koncertach, Szpulka

After party z DJ-em Kozberem

Krzysztof Kozber to producent i promotor muzyki elektronicznej, edytor dźwięku, masteringowiec, wieloletni DJ i poszukiwacz czarnych krążków. Oryginalnie bydgoszczanin, od 12 lat na stałe mieszkający w Londynie. W metropolii Kozber działa na wielu płaszczyznach muzycznej sceny, współkieruje wytwórnią Little Beat Different oraz Play !T Loud. Współtworzy również dwa muzyczne projekty: Regular Customer oraz Bonasforsa, nad którymi aktualnie intensywnie pracuje, przygotowując nowy album oraz EP. Oprócz współczesnych brzmień ze świata house i techno Kozber nieustannie poszukuje nieznanych krążków z zakamarków całego świata, co skutkuje sporą kolekcją muzyki etnicznej, rdzennej, głównie afrykańskiej czy Bliskiego Wschodu. To unikatowe, często pojedyncze egzemplarze, nagrywane ze starych taśm czy prosto z terenów plemiennych. W tym roku na bydgoskie Ethniesy przywiezie sporą dawkę tanecznych, energetycznych odmian afro beat, afro funk/soul, afro cuban/disco, które zakręci z płyt na after party w MCK.

16 marca, sobota, godz. 19.00, sala kinowo-widowiskowa MCK

Kapela Timingeriu

Kapela Timingeriu (czyt. Kapela Timindżeriu) to rodzinny zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki jako sytuacji w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Muzykowanie jest dla zespołu pretekstem do spotkania, sytuacją żywą i otwartą. Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę spotkania i zabawy. Początki grupy sięgają wyprawy muzycznej do Rumunii w 2009 roku. W skład zespołu wchodzą: Katarzyna Kapela Timingeriu – skrzypce, śpiew, Jacek Timingeriu – akordeon, śpiew, Ewa Timingeriu – klarnet, śpiew, Jakub Kurek – trąbka, Jędrzej Kuziela – instrumenty perkusyjne, Mikołaj Nowicki – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnet.

5’nizza

5’nizza, czyli „Piatnica”, to fenomenalny ukraiński duet, który narodził się w 2000 w Charkowie. Założyciele zespołu – Andriej „Sun” Zaporożec i Sergiej Babkin – stworzyli unikalny styl. Za pomocą minimalnych środków (dwa głosy, gitara, beatbox i elementy perkusji) połączyli reggae, rocka, hip-hop, jazz i bossa novę z pełnymi abstrakcyjnego humoru i gry słów tekstami napisanymi po ukraińsku, rosyjsku i angielsku. Krytycy pisali, że 5’nizza to jak Manu Chao, Bob Marley i Włodzimierz Wysocki w jednym. Bez żadnego kontraktu płytowego i nakładów finansowych zdobyli ogromną popularność nie tylko we wschodniej Europie, ale też na Zachodzie i w krajach bałtyckich. Takie utwory jak „Sołdat” czy „Jamajka” stały się kultowymi piosenkami również w Polsce. Wielką popularność zdobył również cover utworu „Jammin” Boba Marleya oraz klimatyczne ballady „Newa” i „Wiesna”. W 2017 zespół wydał nowy album „Ku”, który został uznany za jedną z najlepszych płyt ubiegłego roku na Ukrainie, a teledysk do piosenki „Samolot” za jeden z najbardziej oryginalnych wideoklipów.

17 marca, niedziela, godz. 18.00, sala kinowo-widowiskowa MCK

„Mistrz Manole – legenda rumuńska” – spektakl

„Mistrz Manole” to jedna z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych, która podejmuje odwieczny mit ofiary założycielskiej. W dolinie Argeszu mistrz murarski Manole ma zadanie wybudować najpiękniejszy monastyr na świecie. Jednak mury budowane za dnia w nocy upadają. Manole we śnie słyszy głos, który nakazuje zamurować w budowli pierwszą kobietę, która rano przyjdzie do murarzy. Nie przewiduje jednak, kim będzie ta pierwsza kobieta… Spektakl jest sceniczną wersją słuchowiska Teatru Polskiego Radia zrealizowanego w 2013 przez Darka Błaszczyka i Jacka Hałasa w formie archaicznej śpiewogry z Bronisławem Wrocławskim w roli Dziada/Narratora oraz czołówką znakomitych śpiewaków i instrumentalistów polskiej sceny tradycyjnej, którzy wcielili się w postaci legendy (Jacek Hałas, Agata Harz, Barbara Wilińska, Bart Pałyga, Robert Wasilewski, Maciej Filipczuk).

LITERATURA

16 marca, sobota, godz. 16.00, kawiarnia Szpulka

Biblioteka Ethniesów:

Julija Stachiwska Wszystkie możliwe rzeczy

i Szymon Żuchowski Litanie czarnodziurskie

– premiera / spotkanie autorskie

Julija Stachiwska (1985) – ukraińska poetka, ilustratorka i dziennikarka. Urodziła się w Żytomierzu, mieszka w Kijowie. Opublikowała dwa zbiory wierszy: Czerwone ludziki (2009) oraz Verde (roślinność) (2015). W Polsce jej wiersze opublikowane były w antologiach (30 wierszy zza granicy) oraz w pismach „dwutygodnik.com” i „Pobocza”.

Szymon Żuchowski (1983) – poeta, tłumacz i krytyk muzyczny. Publikował w „Zeszytach Literackich”, „Literaturze na Świecie”, „Twórczości”. W bibliotece „Zeszytów Literackich” opublikował dwa tomy wierszy: Ars amandi, vita brevis (2014) oraz Podział odcinka (2016). W jego przekładzie ukazały się książki m.in. D.A. Powella, Nathalie Sarraute, Edmunda White’a czy Tony’ego Hodginsona.

WARSZTATY

16.03.2019, sobota, godz. 12.00, barka „Lemara”, zapisy: piotr.drozdowski@mck-bydgoszcz.pl,

bilet w cenie 30 zł, warsztaty dla dzieci w wielu 6–9 lat wraz z opiekunami

„Etnogadki. Podróż w czasie” – warsztaty Moniki Michaluk

Niezwykły warsztat inspirowany książką „Etnogadki, opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach” (współautorzy: Michał Stachowiak, Witold Przewoźny, Wydawnictwo ALBUS). Wraz z autorką Moniką Michaluk będziemy wspólnie odkrywać tajemnice natury, poznamy źródła tradycji i tajemnice naszych przodków. Na zajęciach będziemy wykonywać swój własny magiczny zegar-kalendarz, który będzie prawdziwą inspiracją na cały rok.

14.03.2019, czwartek, godz. 17.00

15.03.2019, piątek, godz. 17.00

16.03.2019, sobota, godz. 14.00

17.03.2019, niedziela, godz. 11.00

Spotkania odbywać się będą w saloniku secesyjnym MCK. Zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl,

bilety: 150 zł (za 4 dni spotkań) do nabycia w kasie MCK

Spotkania śpiewacze z Adamem Strugiem

Zaśpiewamy pieśni miłosne z kurpiowskiej Puszczy Zielonej. Formuła spotkań nieinwazyjna: prowadzący podaje motyw, a uczestnicy śpiewają.

16.03.2019, sobota, godz. 10.00-14.00

17.03.2019, niedziela, godz. 11.00-15.00

Warsztaty odbędą się w Miejskim Centrum Kultury.

Zapisy: dominika.krol@mck-bydgoszcz.pl,

bilety: do 4 marca – 80 zł/osoba,

po 4 marca – 100 zł/osoba

„Mazurek Freestyle” – warsztaty Objazdowej Akademii Tańca Tradycyjnego z Piotrem Zgorzelskim

Podczas naszych warsztatów nauczycie się tańczenia w parze, współdziałania w grupie, spontaniczności w tańcu, używania różnego rodzaju ozdobników zarówno rodzimych, jak i zapożyczonych z innych kręgów kulturowych oraz improwizowania, przy jednoczesnym zachowaniu dawnych charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych obecnych w naszych rodzimych mazurkach czy oberkach. Warsztaty przeznaczone są dla osób początkujących i średniozaawansowanych.

Dla rodziców z dziećmi

Podczas koncertów odbywających się w ramach festiwalu Ethniesy na miejscu obecne będą studentki animacji społeczno-kulturalnej UKW, które zajmą się Waszymi pociechami, byście Wy mogli dać porwać się muzyce.

Powrót