Wiadomości

Dodane

08

lut

6. Festiwal Muzyki Tradycyjnej i Ludowej ETHNIESY [15-18.03.2018]

Już po raz 6. zapraszamy do wspólnej zabawy na przednówku. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi i dumni, że wkrótce potańczymy, podumamy, posłuchamy najwspanialszych wykonawców z kręgu muzyki folk, etno, world. Rezerwujcie czas między 15 a 18 marca 2018.

Poniżej przedstawiamy program, który na bieżąco będziemy precyzować, bo atrakcji w tym roku mamy dla Was naprawdę sporo.

15.03.2018 (czwartek) / godz. 19.00
MANIUCHA I KSAWERY

To duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.

Debiutancka płyta "Oj borom, borom" to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są wiosenne, weselne i miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Nowogradem Wołyńskim, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga.

Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas - jako równorzędni jej narratorzy.

Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka.

SVITLANA NIANIO i RAPHAEL ROGIŃSKI

Duet zaprezentuje zupełnie nowy materiał.

16.03.2018 (piątek) / godz. 19.00
KSIĘŻYC

Historia grupy sięga 1990 roku. Trzy dziewczyny, których wspólną pasją było: piękno, harmonia i śpiew postanowiły przyjąć nazwę KSIĘŻYC: "To słowo kojarzyło się nam z czymś bardzo kobiecym. Jesteśmy też trochę jak Księżyc - tajemniczy, chłodny, ale mający siłę".

Kompozycje KSIĘŻYCA stronią od rozwiązań obliczonych na szybki efekt. W zasadzie bazują na prostych motywach różnorodnych instrumentów klawiszowych i dętych. Te motywy są obsesyjnie powtarzane, tak, że początkowo subtelne, wręcz eteryczne, z czasem obnażają czający się w nich niepokojący nerw... Słuchacz odkrywa, że znalazł się na tropie wiodącym poza świat dźwięków...

Świat tekstów KSIĘŻYCA, mimo że opisany skąpo odliczanymi słowami jest bardzo poetycki i niezwykle sugestywny.

Snują się po nim dziewczynki po dziecięcemu delikatne, ale w dorosły sposób doświadczające dolegliwości życia. Odsądzone od dojrzałości i przedwcześnie postarzane są nieobliczalne, zarówno jeśli chodzi o wrażliwość, jak i okrucieństwo. Żyją w świecie ze skazą, gdzie wszystko jest połowiczne.

KSIĘŻYC tworzą:

Agata Harz - wokal;

Katarzyna Smoluk - wokal;

Robert Niziński - instr. dęte i klawisze/brass instr, synth;

Lechosław Polak - klawisze, akordeon/accordion, synth;

Remek Mazur-Hanaj - taśmy, teksty, lira korbowa/hurdy gurdy, taśmy/tapes, skrzypce/fiddle, poems

KAROLINA CICHA

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Artystka specjalizuje się w grze na kilku instrumentach jednocześnie: śpiewa, gra na akordeonie i klawiszach, a stopami obsługuje perkusję. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX - największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce.

Na Ethniesach, wraz z Mateuszem Szemrajem, przedstawi muzykę z "Płyty tatarskiej" i program "Wieloma językami", który czerpie ze skal muzyki tradycyjnej, jednak nie jest archiwalną składanką, lecz spójną całością mówiącą nowoczesnym językiem muzycznym. Ten język zbudowany jest na oryginalnym stylu dwóch osobowości, ich charyzmie i doświadczeniu w ekspresji muzycznej, zdobytych w przedsięwzięciach związanych z muzyką etniczną, archaiczną i rockową.

KAPELA MALISZÓW

Rodzinna kapela z Męciny Małej w Beskidzie Niskim, założona przez multiinstrumentalistę Jana Malisza i jego dzieci. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu, czyli tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii. Kapela tworzy również własne utwory o charakterze polskim, w oparciu o wypracowany już styl. Warto wspomnieć, że skrzypce oraz baraban to instrumenty rodzinne, które zespół odziedziczył po ojcu Jana Malisza, Józefie, który przekazał również synowi podstawy gry na wielu instrumentach, jakie były w domu rodzinnym. Muzykę tę kapela nazywa więc "ojcowe nuty". Oprócz muzyki, kapela zajmuje się również budową instrumentów. W pracowni Jana powstają takie instrumenty jak: skrzypce, basy, lira korbowa, nyckelharpa, fujarki i wiele innych. Ich drugi album ukazuje się pod tytułem "Wiejski dżez". Jest w zasadzie kontynuacją stworzonego przez kapelę stylu, który ewoluuje w stronę improwizacji. Jest to płyta, w której ściera się kilka żywiołów: młodość z dojrzałością, tradycja z nowoczesnością, miasto ze wsią. Zawarte w utworach improwizacje Kacpra na skrzypcach, podkreślane dopingującą i energetyczną grą Zuzanny na barabanie, wymykają się trochę z ram wiejskiej tradycji muzycznej, którą cementuje prymitywne basowanie Jana.

Album zawiera kilka utworów tradycyjnych lub inspirowanych tradycją, większość jednak stanowią własne utwory. Kompozycje Kacpra wybiegają w przyszłość a jednocześnie są podbudowane wiejskim stylem, co czyni muzykę ciekawą i niepowtarzalną. Kompozycje Jana są bardziej tradycyjne, chociaż każdy posiada małą furtkę dla zbuntowanych improwizacji Kacpra. Śpiew Zuzi – bardziej dojrzały, pozbawiony już dziecięcej barwy – dopełnia całości.

Skład kapeli:

Jan Malisz – skrzypce ,basy, lira korbowa, akordeon, śpiew

Zuzanna Malisz – śpiew, basy , bęben

Kacper Malisz – skrzypce, basy, nyckelharpa

17.03.2018 (sobota) / godz. 11.00 / salonik secesyjny MCK (II p.)
Opowieści pełne muzyki. Warsztaty dla dzieci

(przedszkole, wczesno-szkolne)

Zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

Cena: 10 zł za dziecko (bilety dostępne w kasie MCK)

Muzyka jest ważną częścią opowieści. Jest obecna w samych słowach. Jest obecna w przestrzeni wokół nas, ale i w nas samych.

Na warsztatach będziemy wspólnie tworzyć bajkowe opowieści oraz przystroimy je w muzyczne szaty. Zatańczymy, zaśpiewamy i zrobimy dużo radosnego hałasu!!!

Jeśli macie ulubione małe, bajkowe instrumenty – weźcie je ze sobą. Jeśli nie, zabierzcie dobre humory i wyczarujemy muzykę na miejscu.

Jolanta Kossakowska - wokalistka grająca na instrumentach smyczkowych (fidel, skrzypce, gęśle). Frontmenka zespołu Mosaik, łączącego polską muzykę tradycyjną z Orientem.

Jest autorką muzyki teatralnej, filmowej i piosenek. Chętnie sięga po muzykę etniczną z różnych stron świata. Pojawia się gościnnie w projektach łączących różne gatunki np. "Warszawa. Tribute to Joy Division" (2007), "Etnofonie kurpiowskie" (2011) czy "Cały na biało" – symfonicznie (Frument 2016). Koncertowała z zespołami muzyki dawnej oraz współczesnej. Jest zapraszana do międzynarodowych projektów i na festiwale, takie jak Euro-Med Festival (SRB/PL/HU), Baltic Masters (DK), Korean-Polish Jazz Mosaics, No Man’s Land (NZ).

Tworzyła muzykę z femi-folk-punkową z grupą Pochwalone. Brała udział w nagrodzonym Paszportem Polityki projekcie R.U.T.A. Jest laureatką Złotych Gęśli, nagrody specjalnej Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja. Obecnie pracuje nad swoimi piosenkami, które prezentowała jesienią z etno-jazzowym składem w Nowej Zelandii.

17.03.2018 (sobota) / godz. 19.00
MOSAIK

Mosaik znów wyrusza na wyprawę w świat muzyki etnicznej i wyobraźni. Wolno, bez pośpiechu, z dala od zgiełku miasta. Czwarty już album Mosaik powstał w starej chacie na Suwalszczyźnie, podczas długich, spokojnych wieczorów przy kominku i leniwych, chłodnych poranków. Dzięki pomocy przyjaciół trafia w Wasze ręce niezwykła mozaika brzmień polskich, śródziemnomorskich i afrykańskich. No przecież - wolno!

Mosaik (wcześniej Mosaic) to polski zespół wykonujący muzykę świata na instrumentach historycznych i etnicznych. Łączą polską muzykę dawną i tradycyjną z orientem. Laureaci Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja i Mikołajków Folkowych. Uczestnicy ważnych festiwali World Music, m.in. Skrzyżowanie Kultur, Ethnoport Music Festival.

Albumy: "Ludovava" (MC Records 2010), płyta koncertowa: "...a my do Betlejem" (Polskie Radio 2010), "Całe szczęście" (VergeSound 2013). Sample: "The Rough Guide to Undiscovered World" (World Music Network 2012), "Tribute to Moskwa" (HRPP 2013), albumy promujące najważniejsze polskie zespoły folkowe na targach WOMEX.

W muzyce, którą tworzy Mosaik, słuchacz odnajdzie słowiańską dzikość i melancholię, orientalną tajemniczość, mieszaninę dźwięków natury, miejskiego chaosu, dawnego porządku świata i współczesnego eklektyzmu.

Mosaik tworzą:

Jolanta Kossakowska - śpiew, skrzypce / vocal, violin

Zofia Kolbe-Wojdyr - piszczała, flet, tanpura, fujarka, instrumenty perkusyjne, śpiew / pipe, recorder, tanpura, folk pipe, percussion instruments, vocals

Mateusz Szemraj - lutnia arabska, cymbały, rubab / al oud, dulcimer, rubab

Wojciech Lubertowicz - bębny obręczowe, duduk, ney / frame drums, duduk, ney

Bart Pałyga - wspak, gimbri, drumla, fujarka pasterska, kalimba, śpiew gardłowy / folk bass, gimbri, Jew‘s harp, folk pipe, kalimba, throat singing

Gwidon Cybulski - ngoni, balafony, harmonijka ustna, śpiew / ngoni, balafon, harmonica, vocal

TĘGIE CHŁOPY

To kapela kontynuująca tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – dawnych kapel ogrywających wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych.

Już sama nazwa zespołu jest muzyczną deklaracją: kapela gra przede wszystkim kieleckie "chłopy" – trójmiarowe, śpiewne melodie typowe dla wschodniej Kielecczyzny, zwane także "światówkami" lub "śpiwami". Tęgie Chłopy chcą grać do tańca tak, żeby "sufit się podnosił" – jak to się ponoć zdarzało na zabawach ogrywanych przez słynną kapelę braci Witkowskich. Pomaga w tym obecność mocnej sekcji dętej – trąbki, kornetu i klarnetu.

W skład kapeli wchodzą muzycy zaangażowani w organizację Kieleckiego Taboru Domu Tańca w Sędku koło Łagowa. Wspólnie przejechali setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek na terenie Kielecczyzny, starając się dotrzeć do najstarszego repertuaru tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii, goszcząc przede wszystkim u klarnecisty Stanisława Witkowskiego. Wreszcie – razem grali do tańca na wieczornych zabawach podczas Taboru Kieleckiego. Wśród Tęgich Chłopów znajduje się również wnuk Stanisława Witkowskiego, młody trębacz Damian Janda, który kontynuuje tym samym rodzinne tradycje

muzyczne.

Kapela występuje w różnych konfiguracjach i rozmiarach, zależnie od sytuacji na parkiecie.

Członkowie Tęgich Chłopów to muzycy, którzy są współtwórcami wielu cenionych muzycznych projektów i działań animacyjnych w świecie muzyki tradycyjnej.

Premiera drugiej płyty, "Wesele!" odbyła się 7 grudnia 2017 roku.

Elastyczny skład kapeli:

Stanisław Witkowski, Michał Żak – klarnet

Maciej Filipczuk, Michał Maziarz, Marcin Żytomirski – skrzypce

Ewa Grochowska – skrzypce, śpiew

Mateusz Kowalski – akordeon

Szczepan Pospieszalski – trąbka

Dorota Murzynowska – baraban

Maniucha Bikont – tuba, śpiew

DakhaBrakha

DakhaBrakha to kwartet z Kijowa grający muzykę z gatunku world music, choć sami określają ją mianem "etno-chaosu". Zespół powstał w 2004 roku w Kijowskim Centrum Sztuki Współczesnej – DAKH.

DakhaBrakha w swojej twórczości sięgają nie tylko po pieśni ludowe z różnych regionów Ukrainy, ale także ich inspiracji można szukać od Afryki po Australię. Zespół znany jest ze świadomego eksperymentowania z instrumentami z całego świata, przez co ich muzyka jest tak niepowtarzalna i unikatowa.

Nazwa zespołu pochodzi od staroruskich słów даха i браха znaczących "dawać" i "brać" .

W jego skład wchodzą:

Marko Halanevych – wokal, darbuka, tabla, didgeridoo, akordeon;

Iryna Kovalenko ‒ wokal, djembe, bęben basowy, akordeon, instrumenty perkusyjne, bugay, zgaleyka, piano;

Olena Tsibulska – wokal, bęben basowy, instrumenty perkusyjne;

Nina Garenetska – wokal, wiolonczela, bęben basowy.

After party:

SAWT / SUR DJ SET

Rafał Kołacki i Łukasz Jędrzejczak aka DJ Sawt i DJ Sur aka DJ Sabon i DJ Twix, zainspirowani zeszłoroczną wyprawą do Marrakeszu, skąd przywieźli masę nagrań terenowych (wydanych na płycie "Sawt / Sur"), zapraszają na taneczny set pełen psychodelicznych rytmów z odległych zakątków Afryki oraz Azji. Będzie trochę znalezisk z Maroka, dużo muzyki z odległych zakątków Afryki i Azji oraz nowoczesne połączenia elektroniki z rytmami "nie na 4". Kołacki i Jędrzejczak są członkami kolektywu Milieu L‘Acephale.

18.03.2018 (niedziela) / godz. 19.00
Adam Strug

Płyta "Leśny Bożek" jest czwartą, autorską płytą Adama Struga. Piosenki na niej zawarte mówią o antynomiach ludzkiego losu: miłości, śmierci, nadziei i rozczarowaniu. W warstwie literackiej, obok tekstów Struga odnajdujemy wiersze Leśmiana, Staffa, Asnyka i poety ludowego Jana Pocka. W warstwie muzycznej - w całości skomponowanej przez autora - dają znać o sobie fascynacje polską muzyką tradycyjną i melodyką Bliskiego Wschodu. Cechami tej płyty są liryka i minimalizm. Autor częstokroć deklaruje, że jego utwory służyć mają wspólnemu śpiewaniu wierszy poetów polskich i obcych.

Na scenie pojawią się:

Adam Strug - śpiew, akordeon

Szczepan Pospieszalski - trąbka

Michał Żak - klarnet

Mateusz Kowalski - mandolina, tara, śpiew

Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne

Hipolit Woźniak - cytara, kontrabas

Oprócz tego...

Czekają na Was jeszcze na Ethniesach: wystawa, warsztaty taneczne z Piotrem Zgorzelskim, specjalna biblioteka Ethniesowa i spotkanie z poetami.

BILETY/KARNETY:

Bilet na jeden dzień koncertowy: 30 zł

Karnet na cały festiwal: 100 zł

Bilety oraz karnety dostępne są w kasie MCK, Bydgoszcz, przy ul. Marcinkowskiego 12-14.

Powrót