DRUMS FUSION: Rytmy Świata - Omara Portuondo, Richard Bona

Omara Portuondo , pierwsza dama oraz głos Buena Vista Social Club wystąpi w Filharmonii Pomorskiej ze swoim projektem o nazwie Omara Es Cuba – The Last Kiss. Artystka określana jako „najpopularniejszy kubański żeński głos wszech czasów” według Billboardu przenosi publikę w czasie i miejscu podczas swoich występów na żywo, które porównywane były klasą do takich legend jak Billie Holiday, czy Edith Piaf, jednak nasączone są kubańską esencją.

Omara występuje na estradzie nieprzerwanie od momentu gdy skończyła 15 lat, co daje ponad 70 lat muzycznego doświadczenia. Swoją pierwszą płytę nagrała jeszcze przed rewolucją, gdzie śpiewała po hiszpańsku między innymi zawrotne aranżacje amerykańskich standardów, jak tytularny „Old Black Magic”. Wieść o rewolucji w 1959 roku dotarła do Omary podczas koncertów w USA. I choć wielu jej muzyków, w tym także siostra, zdecydowało się pozostać w Ameryce, Omara wróciła na Kubę. Jej głos towarzyszyć miał potem całemu pokoleniu dorastającemu w trudnym, zamkniętym świecie Castro i Guevary.

Richard Bona jest kameruńskim artystą, którego głos, kunszt gry na gitarze basowej i umiejętność kompozytorska czynią go jednym z najwybitniejszych postaci sceny afrykańskiej. Muzyk współpracował z takimi gwiazdami, jak: Michael Brecker, Paul Simon, Chaka Khan, Tito Puente, Herbie Hancock, Bobby McFerrin, Chick Corea, czy George Benson. Bona był też muzykiem Pat Metheny Group.

Najnowszy album „Heritage” kameruńskiego basisty i jego składu Mandekan Cubano to próba sprawdzenia jak blisko jest z kubańskich skojarzeń do muzycznych afro-tradycji. Tym razem „afrykański Sting” – Richard Bona – zmierzył się z roztańczonymi rytmami prosto z Kuby, by wraz z charakterystycznymi brzmieniami przenieść się w rejony, które dotąd były inspiracją jego poprzednich nagrań.

Materiał jest pierwszym afro-kubańskim projektem artysty. Muzycy Mandekan Cubano wnoszą tu dźwięki nasycone tanecznym rytmem, podczas gdy Richard Bona korzysta z pełnej palety swojego artystycznego warsztatu, na który składają się lata współpracy z artystami jazzowymi i eksperymentów z muzyką funkową.