II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA INSTRUMENTOLOGICZNA

II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna

Pałac Ostromecko, 16-18 września 2018 r.

Siedziba Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego

NIEDZIELA, 16 WRZEŚNIA

13.00

Powitanie

Marzena Matowska, Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy

Andrzej Gawroński, Kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku

Promocja książki Krystyny Starczak-Kozłowskiej „Życie na przełomie” (Instytut Wydawniczy

„Świadectwo”, Bydgoszcz 2018) o Andrzeju Szwalbem, z udziałem Autorki

Wykłady inauguracyjne

14.00-14.20

Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel

"Chopin historycznie poinformowany"

14.20-14.40

Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski

Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Problematyka innowacji w budowie ludowych instrumentów muzycznych

14.40-15.00

Dr Stanisław Marduła, prof. oświaty, lutnik

Dr inż. Alicja Hołoga-Marduła, lutnik, wicedyrektor Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego

Kenara w Zakopanem

15.00-15.20

Marek Pielaszek

Prezes Związku Polskich Artystów Lutników

Podstawowe zasady dotyczące konserwacji oryginalnych mistrzowskich instrumentów lutniczych

Sesja I

15.20-15.40

Jacek Wesołowski, lutnik

Rekonstrukcja wiolonczel: od renesansowego basse de violon, przez cello piccolo, po późnobarokową wiolonczelę koncertową oraz ich różnice z tradycyjną współczesną wiolonczelą

15.40-16.00

Katarzyna Zedel

Karolina Anna Pawłowska

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu

Konserwacja obiektów muzealnych w MLIM w Szydłowcu – zakres, problematyka, efekty

16.00-16.20

Andrzej Włodarczyk

Technik budowy fortepianów, restaurator instrumentów historycznych, etyk

Renowacja obiektów z Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku - fortepian Zygmunta Noskowskiego Krall&Seidler Warszawa ok. 1890, Johann Friedrich Marty Królewiec

ok. 1810-20

16.20-16.40

Tomasz Grochalski

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Historycznie informowane budownictwo i restauracja instrumentów dętych blaszanych

16.40-17.00

Magdalena Szmida-Półbratek, Muzeum Miejskie Wrocławia

Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Prezentacja portalu „Batuty w zbiorach polskich”

17.00-18.30

Dyskusja

W dyskusji udział weźmie dr Olga Siejna-Bernady

18:30-19:30

Przerwa

19.30

Koncert instrumentów eksperymentalnych

Małe instrumenty: Paweł Romańczuk, Tomasz Orszulak

PONIEDZIAŁEK, 17 WRZEŚNIA

Sesja II

9.00-9.20

Sławomir Zubrzycki, Pianista, klawiolinista

Od pomysłu Leonarda da Vinci do fortepianu smyczkowego

9.20-9.40

Maciej Szarafiński, Konserwator, rzeczoznawca historycznych fortepianów, fortepianmistrz

Muzeum Instrumentów Muzycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu

Konstrukcja fortepianowych mechanizmów „tangentowych"

9.40-10.00

Janusz Starzyk, Stroiciel fortepianów i pianin

Fizyka drgań strun i wpływ budowy fortepianu na powszechną akceptację stroju równomiernie temperowanego

10.00-10.20

Dr hab. Ewa Mrowca

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Ottavino Gabrielli d‘Estrées ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

10.20-10.40

Monika Stachowiak

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Flamandzkie budownictwo klawiszowych instrumentów szarpanych na przykładzie kolekcji

Muziekinstrumentenmuseum w Brukseli

10.40-11.00

Zuzanna Budziarek

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Renowacja zniszczonego przez zalanie klawesynu wybudowanego przez Antonio Martiniego z Ravenny w

2008 roku

11.00-11.20

Michał Bruliński

Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego

Performatywna destrukcja fortepianów: studium wybranych przypadków

11.20-11.40

Dr Sławomir Wieczorek

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Destrukcja instrumentów muzycznych. Breslauerskie/wrocławskie mikrohistorie

11.40-12.00

Dariusz Marciniszyn

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Czy warto uciekać przed XIX wiecznym fortepianem, czyli jak Zimerman dokonał kuriozalnej dekonstrukcji dzieł Schuberta

12.00-13.00

Dyskusja

W dyskusji udział weźmie prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz, Kierownik Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

13.00-14.00

Przerwa

Sesja III

14.00-14.20

Dr hab. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, prof. UW

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Rekonstrukcja i re-konstrukcja archeologicznych instrumentów muzycznych

14.20-14.40

Dr inż. Ireneusz Czajka, mgr inż. Dawid Romik

Katedra Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

Rekonstrukcja ale jaka? Omówienie istotnych niedomagań obecnych rekonstrukcji fizycznych w oparciu o rekonstrukcje numeryczne

14.40-15.00

Anna Rudawska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Znaczenie danych źródłowych dla (re)konstrukcji archeologicznego instrumentu muzycznego

15.00-15.20

Katarzyna Tatoń

Uczestnik Projektu NPRH MNiSW realizowanego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Metody rekonstrukcji i ich wpływ na cechy dźwięku glinianych grzechotek archeologicznych

15.20-15.40

Aleksandra Gruda

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Braciszek fletów Christiana IV? Wstępna identyfikacja zabytku z Muzeum Śląska Cieszyńskiego

15.40-16.00

Mgr inż. arch. Marta Pakowska

Katedra Historii Architektury, Sztuki i Techniki Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

Rekonstrukcja fletu cieszyńskiego z ciosu mamuta

16.00-16.20

Daniel Adamczyk

Absolwent Inżynierii Akustycznej Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie

Modelowanie sprzężenia pola akustycznego i pola przepływu na przykładzie fletu ze zbiorów Muzeum Śląska Cieszyńskiego

16.20-16.40

Natalia Arciszewska

Funkcje litofonów nigeryjskich jako odniesienie i propozycja interpretacji funkcji litofonów sudańskich

17.00-18.30

Dyskusja

18.30-19.30

Przerwa

19.30

Koncert w 200. rocznicę powstania Sonaty Hammerklavier Ludwiga van Beethovena

Ad. dr Mariusz Klimsiak, fortepian, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

W programie: Ludwig van Beethoven, Sonata B-dur op. 106 "Hammerklavier"

Fortepian: Broadwood z 1846 r. z kolekcji Andrzeja Włodarczyka

21.00

Pałac Stary

Andrzej Doręda

Opiekun Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego, stroiciel

Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego - dzieje najnowsze?

Koncert Pieśni Zygmunta Noskowskiego, promocja płyty

Wojciech Dyngosz, baryton

Monika Litwin-Dyngosz, mezzosopran

Justyna Jakubowska, fortepian

Fortepian Zygmunta Noskowskiego: Krall&Seidler z 1890 roku z Kolekcji im. A. Szwalbego

WTOREK, 18 WRZEŚNIA

Sesja IV

9.00-9.20

Dominika Stopczańska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

Czy można zidentyfikować instrument bez instrumentu? Kilka słów o „violach” w XVII wieku”

9.20-9.40

Katarzyna Szyszka

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Izba Telemanna w Pszczynie - rekonstrukcja XVIII-wiecznej rzeczywistości czy upodobań kompozytora?

9.40-10.00

Malwina Kołt

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Zdobienia mieszczańskiego salonu muzycznego na przykładzie gdańskiego domu Uphagenów – obraz rzeczywisty, standardowy (wzorniki) czy twór artystyczny?

10.00-10.20

Ludmiła Sawicka

Ocalone i zaginione instrumenty z kościoła parafialnego pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP i św. Jakuba Starszego w Kamieńcu Ząbkowickim

10.20-10.40

Dr Agnieszka Drożdżewska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Odlewnicy, kanony i … dudy. Próba rekonstrukcji instrumentarium i repertuaru wrocławskiego towarzystwa muzycznego „Schwägerei” (1781-1842)

10.40-11.30

Lubomyr Kuszlyk (Lwów)

Prezentacja ukraińskich instrumentów muzycznych z własnej kolekcji

11.30-13.00

Dyskusja

13.00-14.00

Przerwa

Sesja V

14.00-14.20

Dr Maria Szymańska-Ilnata

Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Dział Naukowo-Wystawienniczy

Instrumenty muzyczne w kulturze minangkabau (Sumatra Zachodnia)

14.20-14.40

Marta Opryszak

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Kolekcja instrumentów muzycznych w prywatnym muzeum Wojciecha Jachimowicza we dworze w Szybie

14.40-15.00

Anna Ratajczak-Krajka

Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Etnografii

Kolekcja instrumentów ludowych Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku

15.00-15.20

Rafał Miśta

Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski

Basy i basiści w archiwach Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk

15.20-15.40

Gabriela Gacek

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

W poszukiwaniu tradycyjnego składu instrumentalnego kapeli kliszczackiej – współczesne (re)konstrukcje

16.00-17.00

Koncert tradycyjnych instrumentów Beskidu Żywieckiego

Kapela Przemysława Ficka i Marcina Blachury

17.00-18.30

Dyskusja z udziałem Marcina Blachury i Przemysława Ficka, wykładowcy gry na dudach i instrumentach pasterskich Studiów podyplomowych w zakresie muzyki tradycyjnej, otwieranych w roku akademickim 2018/2019 przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

18:30-19.30

Przerwa

19:30

Koncert na zakończenie Konferencji

Dr Justyna Jażdżyk, fortepian

Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Michał Maślak, saksofon

W programie: Cesar Franck, Sonata A-dur na skrzypce z fortepianem w transkrypcji na saksofon z fortepianem

Podczas Konferencji odbędą się koncerty na instrumentach historycznych, ludowych oraz eksperymentalnych.

Przewidywany charakter uczestnictwa:

- 15-20 minutowy referat

- udział w panelach dyskusyjnych

Pierwszy termin składania zgłoszeń upływa 15 lipca br.

Zgłoszenia, zawierające informację o charakterze uczestnictwa oraz temat wystąpienia z krótkim streszczeniem, prosimy przesyłać na adresy mailowe:

Agata Mierzejewska: mierzejewska.agata@gmail.com

Joanna Gul: joanna.gul@uwr.edu.pl

Organizatorzy:

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Rada naukowa:

Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel

Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski, kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Komitet organizacyjny:

Agata Mierzejewska

Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Andrzej Gawroński, kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku

Miejsce Konferencji:

Zespół Pałacowo-Parkowy w Ostromecku

ul. Bydgoska 9, 86-070 Dąbrowa Chełmińska

I Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna:

www.konferencja.instrumenty.edu.pl