7. MFFA Animocje: Warsztaty malarstwa japońskiego suibokuga (14+)

Suibokuga: sui - woda, boku - tusz, ga - obraz.

Suibokuga

To japońskie malarstwo tuszem, które wywodzi się z chińskich technik malarskich. Piękno obrazów suibokuga kryje się w ich prostocie, w ukrytym znaczeniu i symbolice. Już od ponad 2500 lat artyści chińscy opracowali zasady, którymi należy się kierować przy tworzeniu dzieł tuszowych. Do Japonii malarstwo to dotarło razem z filozofią Zen, z której się wywodzi. Obraz powinien zawierać elementy duchowe. Twórca musi skierować swój umysł i emocje na obraz, który będzie malować, wówczas powstanie prawdziwe dzieło sztuki.

Prowadzący:
Barbara Yoshida

Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi. Przez wiele lat pracowała jako projektant tkanin dekoracyjnych.

Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in:

• 9 Międzynarodowa Wystawa Suibokuga w Muzeum Hancho, Hanchio /Chiny 2009 r. /

• Międzynarodowa Wystawa Suibokuga w Państwowym Nowym Muzeum Sztuki w Tokio / Japonia, 2009 r. /

• Udział w Ogólnopolskiej Wystawie Miniatury Tkackiej , CMW w Łodzi, 2004, 2007,2010,2013,2016

• Udział w 2 Biennale Tkaniny Artystycznej w Gdańsku, 2011

• Udział w 9 międzynarodowym Nadbałtyckim Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni 2013

• Udział w Biennale Tkaniny Artystycznej w Bytomiu, 2015

• Udział w Międzynarodowych Plenerach Wikliny, Bolestraszyce, Lublin, Łódź

• Wystawa indywidualna „Suibokuga” w Skierniewicach, w MA i E w Łodzi, w Legnicy, BWA w Opolu, oraz w Prudniku.

Posiada Certyficat of lecturer / International Bokuga Association Tokio, Japonia.

Jest wpisana na japońską listę twórców suibokuga jako jedyna z Polski.

Od wielu lat prowadzi warsztaty suibokuga przy Ośrodku Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu Umedy w Łodzi oraz w Łucznicy .

Izumi Yoshida

Córka i asystentka Barbary i Masaktsu Yoshida. Poznała wspaniale kulturę obu ojczyzn – jest dwujęzyczna. Razem z rodzicami prowadzi Ośrodek Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu Umedy w Łodzi. Ukończyła kurs Suibokuga organizowany przez International Bokuga Association w Tokyo, Japonia. W 2005 roku rozpoczęła edukację w Liceum nr VIII z wykładowym językiem niemieckim. W 2009 roku rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej na Wydziale Realizacji Obrazu Filmowego Telewizyjnego i Fotografia ze specjalizacją Film Animowany i Efekty Specjalne. Obecnie jest na studiach doktoranckich w PWSFTviT.

W marcu 2015 roku zadebiutowała jako reżyser filmu animowanego, filmem pt. „Kinki”. Film został zakwalifikowany do Konkursu Polskiego podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego 2016, zdobył nagrodę podczas Split Film Festival 2016 w Chorwacji oraz nagrodę specjalną im. Wojciecha Juszczaka za szczególne walory artystyczne podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator 2016.

W trakcie studiów została:

• dwukrotną laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (rok 2012, 2013)

• stypendystką Ministra Edukacji. (2013)

• stypendystką Marszałka Województwa Łódzkiego. (2013)

Program warsztatów japońskiego malarstwa tuszem „Suibokuga”:

- omówienie materiałów i przyrządów do malowania tuszem;

- jak przygotować tusz z pałeczek tuszowych na kamieniu pisarskim;

- w jaki sposób uzyskać gradacje tuszu;

- niezbędne akcesoria: naczynie na wodę, paleta, podpórki, pojemniki oraz wieszaki na pędzle;

- wpływ kaligrafii na tradycyjne malarstwo tuszem;

- zasady używania pędzla i tuszu: plama, linia, przecierka;

- sposób komponowania i właściwy podział przestrzeni oraz znaczenie bieli w obrazie;

- łączenie motywów roślinnych: bambus, śliwa, chryzantema i orchidea - możliwość opanowania podstawowych pociągnięć pędzla i jego ekspresji;

- jak pozbyć się stresu i zbędnych emocji, aby skupić się na procesie tworzenia;

- brak pośpiechu to możliwość głębokiego odczuwania zjawisk natury oraz sposób, aby poddać się dyscyplinie sztuki i opanować strukturę obrazu;

- malowanie bambusa, orchidei, chryzantem i śliwy oraz poznanie ich symboliki z uwzględnieniem zdobytych informacji w zakresie sposobu malowania i kompozycji obrazu.