Festiwale

Festiwal Ethniesy

Powoli staje się to tradycją, że moment przejścia zimy w wiosnę w MCK przeżywamy na ludowo. Zew natury sprawia, że chcemy tańczyć, wzruszać się, poznawać.

Temu właśnie służą Ethniesy!

W tym roku wydłużamy czas trwania festiwalu, aby wspólnie cieszyć się i bawić przez blisko tydzień. Podczas przeglądu chcemy pokazać bogactwo tradycji muzycznych różnych regionów Polski i nie tylko, oraz wzajemne wpływy, jakie na siebie wywierają. Pragniemy też wskazać na uniwersalność treści zawartych w pieśniach. Będziemy prezentować najlepszych artystów, którzy pełnymi garściami czerpią z dorobku kultury ludowej, przefiltrowują ją przez współczesną wrażliwość i doświadczenia, i tak przedstawiają na scenie.

PROGRAM FESTIWALU
22.03.2017, środa, sala MCK, godz. 20.00, wstęp: 30 zł

Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Zespół powstały z ducha i finezji międzywojennej rewii, który zabiera słuchaczy w muzyczną podróż do czasów, gdy na największych scenach grywało się piosenki Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego czy Fanny Gordon i pozwala rozpłynąć się w dźwiękach namiętnego tanga, czy zawirować w tańcu do skocznego fokstrota.To zespół rozsmakowany w czarownych melodiach dwudziestolecia międzywojennego wykonujący utwory z repertuaru Adama Astona, Wiery Gran, Mieczysława Fogga i innych gwiazd teatralnych, kabaretowych czy filmowych.

23.03.2017 r., czwartek
godz. 18.00, foyer MCK, wstęp wolny

Wernisaż wystawy malarstwa Sylwestra Stabryły

Monumentalne portrety, przede wszystkim kobiet. Realistyczne, choć teatralne. Alegoryczne, a zarazem prawdziwe. Figuratywne malarstwo Sylwestra Stabryły to nieustanne zgłębianie wciąż niewyeksploatowanego problemu przedstawienia człowieka, w jego pełnej duchowo-cielesnej postaci. Twórczość ta dość przewrotnie wpisuje się przy tym w folkowy charakter Festiwalu Ethniesy – nie eksponuje regionalizmów, ale wskazuje raczej na fakt, że artystycznym źródłem może być po prostu człowiek i świat, nieograniczona przestrzeń globalnej wioski. A przede wszystkim wielowiekowa malarska tradycja. Wystawa potrwa do 14 kwietnia 2017r.

godz. 19.00, sala widowiskowo-kinowa, wstęp: 30 zł

Nowe Brzmienie Bieszczad: Matragona/Tołhaje/Angela Gaber+Trio/ Widymo – koncert

Po raz pierwszy razem na scenie!

Nowe Brzmienie Bieszczad to składanka utworów czterech bieszczadzkich zespołów: Angela Gaber + Trio, Matragona, Tołhaje i Widymo. Łączy ich miłość do Bieszczadzkich gór, a inspiracje czerpią z najdawniejszych tradycji muzycznych tego regionu. Każdy z tych zespołów pomimo wspólnego mianownika jest zupełnie inny, różnią się pod względem instrumentarium i interpretacją muzycznych źródeł. Od śpiewów wielogłosowych a capella, przez tajemnicze dźwięki z pogranicza etno, wydobywanych z archaicznych instrumentów z całego świata, po współczesne instrumenty dodające do tej mozaiki szczyptę jazzu i rocka. To muzyczna propozycja dla każdego, kto kocha Bieszczady lub chce je poznać, bo płyta przenosi nas w muzyczny świat tej przepięknej górskiej krainy.

Matragona

„Wielokulturowy mikrokosmos.” „Zupełnie nowy, niepowtarzalny gatunek.” „Niezwykle sensualna.” To propozycja dla wszystkich szukających muzyki akustycznej, refleksyjnej, wysublimowanej w środkach i bardzo oryginalnej. Kilkanaście lat temu byli objawieniem konkursu “Nowa Tradycja” organizowanego przez Polskie Radio, nadal jednak odważnie eksperymentują z różnymi tradycjami muzycznymi i nie dają się łatwo zaszufladkować. Najczęściej ich muzykę określa się mianem world music.Historia Orkiestry Jednej Góry Matragona zaczęła się u stóp bieszczadzkiego wzniesienia, od którego grupa wzięła nazwę. Warsztaty muzyczne organizują tam do dziś. Tam też ładują baterie, to ich muzyczna enklawa i niekończąca się inspiracja.

Widymo

Chór kobiet. Muzyka ludzi z Gór Słonych na głosy i historie o tym, co było i co się staje. Taka muzyka, żeby usłyszeć i opowiedzieć, a tam, gdzie tajemnica, urwać w pół dźwięku... Świat zaklinamy wielogłosem osobowości, kultur i obrządków. Widymo, bo wiedamy, wiemy, że sztuka rodzi się w spotkaniu. Resztę opowiedzą w trakcie koncertu.

Angela Gaber + Trio

Angela Gaber z zespołem łączy brzmienia folkowe z muzyką alternatywną. Na swoim koncie mają debiutancki album „Opowieści z Ziemi” zarejestrowany w kamiennym kościele w Mrzygłodzie. Album został zauważony i doceniony wśród jury konkursów takich jak: Festiwal Folkowy Polskiego Radia - Nowa Tradycji, Mikołajki Folkowe czy Festiwal Wschody.

W skład zespołu wchodzą muzycy pochodzący z różnych części Bieszczad. To spotkanie kolorowych i twórczych osobowości, które zaowocowało powstaniem drugiej, autorskiej płyty „Dobre Duchy”. Materiał ten został zarejestrowany w modrzewiowej chacie “Zagrody Magija” i znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych folkowych płyt roku 2015 według Wirtualnych Gęśli. Patronat nad płytą objęli m.in. Program 2 Polskiego Radia, Radio RDC, Radio Rzeszów. Naturalne, świeże, proste i komunikatywne. Na swoim koncie mają także muzykę do spektakli m.in. „Ciemny Las”, „Czekając na Turka” Andrzeja Stasiuka czy „Ożenek” Mikołaja Gogola w reż. Macieja Patronika.

Tołhaje

Zespół TOŁHAJE powstał wiosną 2000 r. z inicjatywy dwóch muzyków Damiana Kurasza i Janusza Demkowicza. Po krótkim czasie dołączyli do nich inni muzycy, pochodzący z terenów Podkarpacia: Marysia Jurczyszyn, Tomasz Duda, Jakub Mietła, Robert Krok, Łukasz Moskal i Piotr Rychlec. W swej twórczości, zespół czerpie inspiracje m.in. z tradycji Bojków i Łemków - grup etnicznych zamieszkujących Bieszczady przed 1947 r. oraz z kultury muzycznej terenów Polski południowo-wschodniej (Lubelszczyzna).

24.03.2017 r., piątek, godz. 19.00, sala widowiskowo-kinowa, wstęp: 30 zł

Libelid

LIBELID to cykl pieśni miłosnych w języku jidysz opracowanych przez Olę Bilińską z towarzyszeniem zespołu doświadczonych muzyków z Gdańska, Warszawy i Sejn. Stanowi on kontynuację płyty „Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz“, wydaną przez Żydowski Instytut Historyczny. Kompozycje tworzące program LIBELID to wybór przedwojennych pieśni w jidysz układających się w opowieść o różnych odcieniach i obliczach miłości.

Adam Strug - a capella - pieśni tradycyjne

Śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, scenarzysta filmów dokumentalnych. Pomysłodawca zespołu śpiewaczego „Monodia Polska” praktykującego pieśni polskie przekazywane w tradycji ustnej. Lider muzycznej kompanii wykonującej jego autorskie piosenki.

Dżezbandyta

Grupa Lautari tym razem w niebezpiecznym związku z transową muzyką polskiego interioru. Wyrośli na powojennych zgliszczach, w czasach gdy wiejskie kapele odkrywały „saksefon”, basówkę i dżaz . Szabrownicy, kanciarze i muzykanci, uczestnicy dancingów, szemranych potańców na dechach , wiejskich zabaw i wesel - nie stracili niczego z dawnego stylu grania „pod nogę” .

25.03.2017 r., sobota, godz. 19.00, sala widowiskowo-kinowa, wstęp: 30 zł

Zofia Bernad – Tradycyjne Pieśni Lubelszczyzny

Płyta „Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny” jest zbiorem pieśni obrzędowych i lirycznych: pieśni bożonarodzeniowych, pieśni chrzcielnych oraz oczywiście pieśni o nieszczęśliwej miłości i pocieszycielce - gorzałce. Pochodzą one ze zbiorów Instytutu Sztuki Państwowej Akademii Nauk oraz Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej.

Żywizna

„Żywizna" (po kurpiowsku „natura”) to duet gitarzysty Raphaela Rogińskiego i Genowefy Lenarcik, śpiewaczki oraz córki wielkiego przedstawiciela folkloru Kurpiów, Stanisława Brzozowego. Twórcy "Żywizny" korzystają z tradycji śpiewów leśnych, przywołując we wspólnych utworach dzikość i tajemnicę Puszczy Zielonej. Charakter utworów tworzą wyjątkowa liryka tradycyjnych tekstów kurpiowskich oraz czerpiąca z wielu kultur, współczesna gitara Raphaela Rogińskiego. Leśny śpiew spotyka się w tej muzyce z przesterowanym brzmieniem gitary elektrycznej, nasuwając skojarzenia z bluesami z Delty Mississippi.

Janusz Prusinowski Kompania

Janusz Prusinowski Kompania to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Piotra i Jana Gaców, Tadeusza Kubiaka i wielu innych – a zarazem awangardowa formacja o charakterystycznym brzmieniu i własnym języku improwizacji. Muzykę łączą z tańcem, archaiczność z doświadczeniem współczesności, trasy koncertowe zaś z działalnością edukacyjną w Polsce i na świecie. Rozpoznawalny styl Kompanii stanowi próbę odczytania najważniejszych elementów wiejskiej muzyki z Centralnej Polski. To przede wszystkim mazurki – śpiewane, grane, sprawdzone setki razy w tańcu – improwizowane tu i teraz, aktualne u progu XXI wieku.

26.03.2017, godz. 16.00, sala widowiskowo-kinowa, wstęp wolny

„Kroniki sejneńskie” - spektakl

Spektakl „Kroniki sejneńskie” przygotowany został przez teatr młodzieżowy działający przy Ośrodku w Sejnach. Adresowany jest zarówno do młodzieży jak i dorosłych. Prezentowany był w wielu miastach Polski, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Malta w Poznaniu w 2002r., w Bośni, Litwie, Niemczech, Danii i Hiszpanii. W kwietniu 2008 roku spektakl pokazywany był przez dwa tygodnie w Teatrze La MaMa w Nowym Jorku. Premiera „Kronik sejneńskich” odbyła się w listopadzie 1999 roku. Od tamtej pory już czwarte pokolenie młodych ludzi uczestniczy w twórczej przygodzie, podczas której na nowo próbuje odczytać swoje miasto, znajdując w nim miejsce na przeszłość i dzień dzisiejszy. swoich rodzinach i sąsiadach.

Warsztaty
25.03.2017, sobota. godz.11.00, sala kinowo-widowiskowa MCK

Warsztaty dla dzieci z Olą Bilińską (Libelid)

Wstęp wolny, zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

26.03.2017 r., niedziela, godz. 10.00 -12.00, salonik secesyjny

Warsztaty ze śpiewu leśnego z Genowefą Lenarcik (Żywizna)

Wstęp: 60 zł, Zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

Bilety:

Dostępne w kasie MCK

22.03 - 30 zł

23.03 - 30 zł

24.03 – 30 zł

25.03 – 30 zł

26.03 Kroniki Sejneńskie – wstęp wolny

Warsztaty z Olą Bilińską – wstęp wolny

Warsztaty z Genowefą Lenarcik - 60 zł (karnet nie obejmuje tej kwoty)

Karnet na 4 dni koncertów – 100 zł

Powrót