Festiwale

Festiwal ETHNIESY [14-17.03.2019]

Szalona zabawa, tańce, przytupy, a ze sceny energetyczna muzyka pełna rytmów z głębi tradycji.

Wiosnę Festiwali zaczynamy zawsze „muzyką wiosny”. Ethniesy - jedyny w regionie kujawsko-pomorskim festiwal prezentujący muzykę tradycyjną i ludową ma już mocną markę w świecie polskiego etno. Gościły na nim najważniejsze zespoły polskiej sceny „muzyki korzeni”.

Dzięki Ethniesom, tradycją stało się, że moment przejścia zimy w wiosnę w MCK przeżywamy na ludowo. Zew natury sprawia, że chcemy tańczyć, wzruszać się, poznawać i temu właśnie służą Ethniesy!

Na “ethniesowej” scenie zagrali już m.in. Sutari, Miąższ, Angela Gaber Trio, Kaszebe, Babadag, Tołhaje, Adam Strug z zespołem, Dagadana, Lautari, Berjozkele i Niewte oraz gwiazda światowej miary - ukraińska grupa Dakha Brakha.

W marcu - kolejne gwiazdy etno. Nie przegapcie!

- - -

Dyrektorką i twórczynią festiwalu Ethniesy jest Dominika Kiss-Orska, kuratorka pracowni Zakład Praktyk Kulturalnych MCK. Dyrektorem MCK jest Marzena Matowska.

PROGRAM
14.03.2019 (czwartek)

Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (foyer)

Hanna Cieślak - Wystawa plakatów

Hanna Cieślak (ur. 1976) jest absolwentką malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od wielu lat zajmuje się grafiką i ilustracją, tworząc oprawę wydawnictw i wydarzeń muzycznych. Jej tajemniczy i organiczny styl można spotkać na okładkach między innymi takich wydawnictw jak płyta duetu Zimpel/Ziołek, Resina, Michał Biela solo. Hanna Cieślak jest również cenioną autorką plakatów koncertowych. Robiła plakaty dla takich artystów jak Son Lux, Colin Stetson, Syny, Tops, Smolik//Kev Fox czy Księżyc. Od 2015 współpracuje z Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy, tworząc oprawę graficzną na festiwal Ethniesy.

Pochodzi z Sopotu, mieszka i pracuje w Warszawie.

Godz.19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)

Kust

Kust, czyli krzak – to polski obrzęd, podczas którego kobiety przebierają dziewczynkę za krzak – stosując liście klonu, brzeziny, tataraku – i prowadzą ją po wsi, śpiewając. Muzyka zespołu oparta jest na słowiańskich pieśniach obrzędowych, głównie rejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych na terenie Dolnego Śląska, Łęczyckiego czy Polesia Ukraińskiego. wiernie z tradycją wykonywane pieśni okolicznościowe z roku kalendarzowego, jak i z rytuałów rodzinnych – weselne, pogrzebowe, wiosenne, przesilenia letniego, żniwne czy kolędy zimowe.

Joanna Skowrońska, Marta Derejczyk, Joanna Gancarczyk – od lat śpiewają pieśni tradycyjne, prowadzą badania terenowe oraz udzielają się w projektach społecznych związanych z muzyką tradycyjną. Śpiewu uczą się od mistrzyń na wsi.

Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński to muzycy takich grup jak HATI, Alameda Duo, 3, 4, 5, T’ien Lai, Mammoth Ulthana, Javva, Innercity Ensemble. Obaj należą do kolektywu Milieu l’Acéphale. Towarzyszyć im będzie gitarzysta Tadeusz Skowroński.

Babadag

Babadag to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją nie kojarzone. Efekt, to muzyka „organiczna”. Piosenki, gdzie stare zrasta się z nowym, a to co brzmi jak stare często tak naprawdę jest nowe i wice wersa.

W 2019 roku BABADAG powraca z nową płytą i w nowym składzie – nieco zaskakującym, i nieco oszałamiającym swym rozmachem:

“Korpus“ wileński czyli trzy siostry Kriščiūnaitė: Lauksmina, Raminta i Dominyka, które od najmłodszych lat wykonują wielogłosowe tradycyjne pieśni litewskie, zaś warszawską część zespołu: Hubert Zemler, Sebastian Witkowski i Igor Nikiforow. W połowie drogi między nimi - Ola Bilińska, która uciekła od zgiełku i pośpiechu Warszawy i zamieszkała na Suwalszczyźnie, kilka kilometrów od litewskiej granicy.

Utwory na płycie "Šulinys // Studnia" to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości. Wyrosła z potrzeby bycia częścią tradycji i częścią przyrody oraz podskórnego uczucia, że natura nie jest tym, czym się wydaje – do czego próbuje ją sprowadzić i oswoić człowiek współczesny; to prastara, pierwotna, funkcjonująca wciąż równolegle do tworzonej przez ludzi kultury i cywilizacji, manifestacja Absolutu.

BABADAG w swoich utworach – na pograniczu Polski i Litwy, natury i kultury – próbuje tę tajemnicę zgłębić po swojemu: muzyką, słowem i energią płynącą ze wspólnego tworzenia.

BABADAG to:

• Ola Bilińska – głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper

• Dominyka Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

• Lauksmina Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia, kankles

• Raminta Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia

• Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon

• Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno

• Igor Nikiforow – głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon

kakofoNIKT i Chór WSJO Canto-Cantare

Zespół kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. W niebywale szeroki zakres instrumentarium wchodzą na równych prawach śmieci, zabawki, przedmioty codziennego użytku, tradycyjne instrumenty, czy skomplikowane systemy elektroniczne. Zespół nie boi się eksperymentów, występów w najdziwniejszych do pomyślenia formach i przestrzeniach, wycieczek w stronę awangardy i tradycji: muzyki teatralnej, rapu, elektronicznej orkiestry, opery improwizowanej, radykalnego performance, psychodelicznego rocka czy wielogodzinnych sesji medytacyjnych na granicy śnienia – zachowując w tych meandrach unikalną, wewnętrzną nić porozumienia i wypracowany przez lata styl.

Tym razem, dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina, w listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej.

____________________________________________________

15.03.2019 (piątek)

Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)

Wowakin Trio

Trio WoWaKin powstało w 2016 roku. Specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starszego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc a zarazem uwodząc publiczność naturalnością i szczerością przekazu. Muzyka WoWaKin trio ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego ‘wirowania’ w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków. Zespół tworzy trójka muzyków: Mateusz Wachowiak, Paula Kinaszewska i Bartłomiej Woźniak.

Janusz Prusinowski Kompania – "Po śladach"

Podążając śladami wiejskich muzykantów odkrywamy nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy – muzyczne i ludzkie. Bywa że zataczamy w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkraczamy w obszary całkiem nieznane a niekiedy odnajdujemy w nich coś niezwykle osobistego.

Na płycie „Po śladach” znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Mam nadzieję, że ta publikacja – tak jak zdjęcie z podróży – odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła nas fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności.

Muzycy:

• Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia, cymbały, kontrabas, basy

• Michał Żak – flet drewniany, szałamaja, klarnet, saksofon, basy, śpiew

• Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, śpiew

• Szczepan Pospieszalski – trąbka, basy, śpiew

• gościnnie: Wojciech Pulcyn – kontrabas

Gulaza

Przekraczanie granic etnicznych i muzycznych - to druga natura grupy Gulaza. Gulaza ożywia i reinterpretuje starodawne żydowsko-jemeńskie pieśni kobiet, stosując elementy rytualne i teatralne, i zapewniając publiczności zjawiskowe doświadczenie muzyczno-wizualne.

Igal Gulaza Mizrahi, którego ojciec miał jemeńskie korzenie, dorastał w sąsiedztwie imigrantów z Jemenu. Od najmłodszych lat ulegał więc wpływom tradycji jemeńskich, otoczony fascynującym światem jemeńskich kobiet. Czerpiąc z tego dziedzictwa, badał tradycyjne pieśni i teksty opisujące życie na marginesie społeczności. Zbierał utwory i baśnie, które poznał w dzieciństwie, dzięki spotkaniom, czy uczestnicząc w obrzędach związanych z cyklami życia. Narodziła się w nim potrzeba twórczej odpowiedzi na zbyt długo bagatelizowaną tradycję muzyczną jemeńskich żydów i zadbania o to, by była ona dla świata słyszalna.

Mistyczne teksty od wieków przekazywane z pokolenia na pokolenie, córkom przez matki, doczekały się współczesnej interpretacji w towarzystwie niezapomnianego instrumentarium.

dj Kozber (After Party)

____________________________________________________

16.03.2019 (sobota)

Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)

Kapela Timingeriu

(czyt. Kapela Timindżeriu) to rodzinny zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki jako sytuacji w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Muzykowanie jest dla zespołu pretekstem do spotkania, sytuacją żywą i otwartą. Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę spotkania i zabawy. Początki grupy sięgają wyprawy muzycznej do Rumunii w 2009.

W skład zespołu wchodzą:

• Katarzyna Kapela Timingeriu - skrzypce, śpiew

• Jacek Timingeriu - akordeon, śpiew

• Ewa Timingeriu - klarnet, śpiew

• Jakub Kurek - trąbka

• Jędrzej Kuziela - instrumenty perkusyjne

• Mikołaj Nowicki - kontrabas

• Mateusz Rybicki - klarnet

5‘nizza

5‘nizza, czyli „piatnica” to fenomenalny ukraiński duet, który narodził się w 2000 roku w Charkowie. Założyciele zespołu - Andriej „Sun” Zaporożec i Sergiej Babkin - stworzyli unikalny styl. Za pomocą minimalnych środków (dwa głosy, gitara, beatbox i elementy perkusji) połączyli reggae, rock, hip-hop, jazz i bossa novę z pełnymi abstrakcyjnego humoru i gry słów tekstami napisanymi po ukraińsku, rosyjsku i angielsku. Krytycy pisali, że 5‘nizza to jak Manu Chao, Bob Marley i Włodzimierz Wysocki w jednym.Bez żadnego kontraktu płytowego i nakładów finansowych zdobyli ogromną popularność nie tylko we wschodniej Europie, ale też na zachodzie i w krajach bałtyckich. Takie utwory jak „Sołdat” czy Jamajka” stały się kultowymi piosenkami również w Polsce. Wielką popularność zdobył również cover utworu „Jammin” Boba Marleya oraz klimatyczne ballady „Newa” i „Wiesna”.

W 2007 roku grupa rozpadła się będąc u szczytu popularności. Ostatnie koncerty odbyły się w Warszawie oraz w Krakowie, w klubie Studio. Kluby były wypełnione po brzegi a publiczność śpiewała chóralnie.W 2015 roku 5‘nizza reaktywowała się publikując nowe piosenki i ponownie gromadząc na koncertach wielotysięczną widownię.

____________________________________________________

17.03.2019 (niedziela)

Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowo-widowiskowa)

Mistrz Manole - legenda rumuńska

‘MISTRZ MANOLE‘ to jedna z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych, która podejmuje odwieczny mit ofiary założycielskiej. W dolinie Argeszu mistrz murarski Manole ma zadanie wybudować najpiękniejszy monastyr na świecie. Jednak mury budowane za dnia, w nocy upadają. Manole we śnie słyszy głos, który nakazuje zamurować w budowli pierwszą kobietę, która rano przyjdzie do murarzy. Nie przewiduje jednak, kim będzie ta pierwsza kobieta...

Spektakl MISTRZ MANOLE jest sceniczną wersją słuchowiska Teatru Polskiego Radia zrealizowanego w 2013 roku przez Darka Błaszczyka i Jacka Hałasa w formie archaicznej śpiewogry z BRONISŁAWEM WROCŁAWSKIM w roli DZIADA/NARRATORA oraz czołówką znakomitych śpiewaków i instrumentalistów polskiej sceny tradycyjnej, którzy wcielili się w postaci legendy (JACEK HAŁAS, AGATA HARZ, BARBARA WILIŃSKA, BART PAŁYGA, ROBERT WASILEWSKI, MACIEJ FILIPCZUK).

____________________________________________________

____________________________________________________

Warsztaty:

Ethniesy 7. Adam Strug - spotkania śpiewacze

Czwartek 14.03. godz. 17.00-19.00

Piątek 15.03. godz. 17.00-19.00

Sobota 16.03. godz. 14.00-16.00

Niedziela 17.03. godz. 11.00-13.00

Zaśpiewamy pieśni miłosne z kurpiowskiej Puszczy Zielonej. Formuła spotkań nieinwazyjna: prowadzący podaje motyw, a uczestnicy śpiewają.

zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

bilet: 150 zł (za 4 dni spotkań) do nabycia w kasie MCK

Spotkania odbywać się będą w saloniku secesyjnym MCK.

Ethniesy 7. Mazurek freestyle

WARSZTATY TANECZNE W RAMACH FESTIWALU ETHNIESY 7.:

Warsztaty MAZUREK FREESTYLE (Objazdowa Akademia Tańca Tradycyjnego )

PROWADZĄCY: Piotr i Bogumiła Zgorzelscy

16 marca (sobota), godz. 10:00 - 14:00

17 marca (niedziela), godz. 11:00 - 15:00

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY MAILOWE: dominika.krol@mck-bydgoszcz.pl

w tytule maila prosimy wpisać: "Objazdowa Akademia Tańca Tradycyjnego - ETHNIESY"

80 zł do 4 marca

100 zł po 4 marca

(cena od osoby za dwa dni zajęć)

miejsce: MCK (ul. Marcinkowskiego 12-14)

adresaci: początkujący i średnio-zaawansowani

Mazurek Freestyle to nowa formuła tańczenia polskich tańców tradycyjnych, zwłaszcza w metrum nieparzystym. Czego możecie spodziewać się podczas naszych warsztatów?

Na początku nauczymy Was tradycyjnych kroków wiejskich mazurków, oberków oraz wiejskiego stylu tańca. Następnie rozwiniemy nasze umiejętności w zakresie płynnego tańczenia w parze, stosowania ozdobników i manier wykonawczych wziętych od poszczególnych wiejskich tancerzy-mistrzów z różnych regionów Polski. Na tej bazie zaczniemy improwizować i rozwijać poznane formy wzbogacając je o ozdobniki taneczne zaczerpnięte z innych niż polska tradycji tanecznych zwłaszcza naszych najbliższych sąsiadów, wzbogacając tym samym nasze mazurki i oberki.

Wiejskie tańce wykonywane były dawniej przez chłopów w innym kontekście i przestrzeni kulturowej. Czasy się zmieniły i głównymi odbiorcami wiejskich tańców i muzyki jest obecnie miejska inteligencja, która nigdy nie miała do czynienia z wiejskim stylem życia i wiejskimi normami obyczajowymi. Współczesny świat, współczesny sposób życia warunkuje jak się poruszamy, jak się zachowujemy. Oczywiście przekłada się to również na język tańca. To z niego wypływa styl nazywany przez nas freestylem.

Tak jak zmienia się język, którym posługujemy się na co dzień, tak zmieniać się i rozwijać się będzie nasz taniec, który choć w duchu i stylu dawnych tańców będzie „gadać” po nowemu, we współczesny sposób.

Taniec jest żywą materią i podobnie jak 100 czy 200 lat temu w sposób naturalny ulega ciągłym zmianom, rozwija się, choć proces ten współcześnie jest o wiele szybszy niż dawniej. Poprzez zapożyczenia i twórczą inwencję tradycyjne tańce i muzyka ulegają naturalnej metamorfozie.

Taki właśnie sposób tańczenia Mazurków i Oberków zaczyna pojawiać się coraz częściej na miejsko-wiejskich potańcówkach w całej Polsce, wzbogacając nasze rodzime formy choreotechniczne o nowe ozdobniki i formy stylistyczne. Tym samym rozpoczyna się proces powolnego powstawania nowego stylu wykonawczego, który odpowiada naszej współczesnej percepcji.

Zatem podsumowując podczas naszych warsztatów nauczycie się tańczenia w parze, współdziałania w grupie, spontaniczności w tańcu, używania różnego rodzaju ozdobników zarówno rodzimych jak i zapożyczonych z innych kręgów kulturowych oraz improwizowania, przy jednoczesnym zachowaniu dawnych charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych obecnych w naszych rodzimych mazurkach czy oberkach.

Ethniesy 7. Etnogadki. Podróż w czasie, warsztaty Moniki Michaluk

Sobota godz. 12.00 barka Lemara

Zapraszamy niezwykły warsztat inspirowany książką „Etnogadki, opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach” (współautorzy: Michał Stachowiak, Witold Przewoźny, Wydawnictwo ALBUS). Wraz z autorką Moniką Michaluk będziemy wspólnie odkrywać tajemnice natury, poznamy źródła tradycji i tajemnice naszych przodków.

Na zajęciach będziemy wykonywać swój własny magiczny zegar-kalendarz, który będzie prawdziwą inspiracją na cały rok.

zapisy: piotr.drozdowski@mck-bydgoszcz.pl,

bilet: 30 zł (za dwie osoby), warsztaty dla dzieci w wielu 6–9 lat wraz z opiekunami

KARNETY:

08.02 - 24.02 - karnety w cenie 100 zł:

Link do karnetów poniżej.

Od 25.02 karnety w cenie 120 zł,

Od 25.02 bilety :

14.03.2019 - 30 zł,

15.03.2019 - 30 zł,

16.03.2019 - 70 zł,

17.03.2019 - 10 zł.

Powrót